Od redakcji 1/2017
Mimo iż wraz z ciągłym, dynamicznym rozwojem wysokich technologii maszyny coraz częściej zastępują w przedsiębiorstwach ludzi, to jednak nadal ktoś tymi maszynami musi nimi sterować, programować je i kontrolować. Robią to pracownicy, nie tak przewidywalni jak najwyższej jakości sprzęty, co więcej, nie wykonujący swoich zadań bezrefleksyjnie, ale kierujący się czymś nadal dla robotów nieuchwytnym – emocjami. Może to przynosić organizacji wymierne korzyści, np. gdy pracy towarzyszy wysokie zaangażowanie i satysfakcja z realizowanych zadań. Niekiedy jednak uczucia mogą komplikować relacje w przedsiębiorstwie, prowadząc do pojawienia się poważnych trudności, zagrażających jego stabilności i trwałości. Właśnie tym zagadnieniom, relacjom panującym pomiędzy ludźmi tworzącymi organizacje – w ujęciu teoretycznym i praktycznym – poświęcony jest niniejszy numer dwumiesięcznika.
Zaczyna się pozytywnie, wychodząc od spostrzeżenia Elżbiety Kasprzak, iż oto nastał czas, by w zarządzaniu zasobami ludzkimi eksponować przede wszystkim zalety i mocne strony osób zatrudnionych, zamiast koncentrować się na ich mankamentach. Pomocne będą w tym szczególne kompetencje specjalistów w dziedzinie ZZL, którzy – jak dowodzą badania zaprezentowane w artykule Justyny Śmietańskiej – cechują się ponadprzeciętnym poziomem inteligencji emocjonalnej. Ich empatia i zrozumienie potrzeb pracowników z pewnością ma wpływ na skuteczność wypracowywanych przez nich rozwiązań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Nad skutecznością zarządzania pochyliły się również Jolanta Babiak, Beata Bajcar i Anna Borkowska, rozprawiając się jednocześnie ze szkodliwymi stereotypami funkcjonującymi na temat menedżerek, ukazującymi je jako mniej sprawne, niekompetentne i kierujące się emocjami. Zaprezentowane w ich artykule wyniki badań jednoznacznie wskazują na niesprawiedliwość takich sądów i ich brak powiązania z rzeczywistością. O tym, co dzieje się w firmie, gdy relacje pomiędzy pracownikami stają się zbyt bliskie, wychodzące poza ramy kontaktów służbowych, Czytelnicy dowiedzą się z tekstu autorstwa Ewy Wojtowicz. Romans w pracy – temat tabu – jak wskazuje autorka, może mieć dla całej organizacji zarówno korzystne, jak i przykre konsekwencje. Tych ostatnich jest znacznie więcej, gdy kontaktami międzyludzkimi w firmie zaczyna rządzić cynizm. Jemu właśnie oraz wpływowi tej postawy na zaangażowanie pracownika i jego etykę zawodową poświęcili swoje analizy Agata Chudzicka-Czupała, Damian Grabowski i Dominik Adamek. (więcej…)