-
Projekt „Przygotowanie do starości. Polacy w wieku przedemerytalnym o swojej przyszłości”
Celem głównym projektu jest zdiagnozowanie, czy, na jakich płaszczyznach i w jakim zakresie osoby w wieku przedemerytalnym przygotowują się do własnej starości.
Cel główny zostanie osiągnięty dzięki realizacji następujących ośmiu celów szczegółowych:
- sprawdzenie wyobrażeń badanych na temat ich starości,
- sprawdzenie zakresu, źródeł i jakości uzyskiwanych informacji mających wpływ na własne plany w okresie starości,
- zidentyfikowanie sposobów realizacji dalszej ścieżki kariery zawodowej, aż do emerytury i ewentualnie później, po uzyskaniu do niej prawa, ,
- określenie typu i zakresu przygotowań do starości na płaszczyźnie ekonomicznej i w zakresie przestrzeni mieszkalnej,
- sprawdzenie stopnia znajomości i stopnia korzystania z produktów „srebrnej gospodarki”,
- określenie stopnia przygotowania do biologicznych konsekwencji starzenia się człowieka – pojawienia i pogłębiania się ograniczeń w samodzielnym funkcjonowaniu – i określenie oczekiwań wynikających z ograniczenia samodzielności funkcjonalnej,
- diagnoza czynników determinujących przygotowanie do starości/ wybór strategii przygotowania do starości i różnicujących badaną populację Polek i Polaków pod tym względem,
- diagnoza powodów niepodejmowania działań mających na celu przygotowanie się do starości.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną:
- analizy danych z zastanych,
- zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z następującymi grupami respondentów:
- Pracownikami instytucji rynku pracy (PUP, instytucje szkoleniowe, agencje zatrudnienia) i ośrodki pomocy społecznej;
- przedstawicielami podmiotów gospodarczych umożliwiających przygotowanie się finansowe i rzeczowe do starości (banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, przedsiębiorcy działający w „srebrnej gospodarce”);
- osobami w badanym wieku i przedstawicieli organizacji seniorów;
- badania o charakterze ilościowym – mixed mode method, zasadnicza metoda CAPI (CAWI lub CATI) z osobami mieszkającymi w Polsce, mającymi nie więcej niż 10 lat do osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego. Analiza danych pozyskanych z badania kwestionariuszowego prowadzona będzie z wykorzystaniem adekwatnych metod analizy statystycznej i ekonometrycznej. Zastosowane zostaną podstawowe metody badania rozkładów jedno- i dwuwymiarowych zmiennych (statystyki opisowe, ANOVA, test Kruskala-Wallisa/Manna-Whitneya, test niezależności chi-kwadrat, dokładny test Fishera-Freemana-Haltona, miary korelacji), jak metody analizy wielowymiarowej. Skonstruowane zostaną adekwatne modele (modele regresji liniowej, modele regresji logistycznej, wieloczynnikowe modele analizy wariancji), pozwalające na wskazanie uwarunkowań kluczowych zjawisk. Propozycje metodyki pomiaru zjawisk, które nie są w sposób bezpośredni mierzalne, zostaną poddane ocenie, m.in. z wykorzystaniem metod analizy czynnikowej;
- Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) przeprowadzone zostaną z:
- Osobami mającymi 10 lat do osiągnięcia wieku emerytalnego,
- Osobami w okresie ochronnym – tj. mającymi nie więcej niż 4 lata do osiągnięciu wieku emerytalnego.
Na bazie danych pozyskanych z badania ilościowego (deklaracje odnośnie do gotowości kontynuowania pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego i do wieku zakończenia pracy zawodowej) oraz prognozy demograficznej GUS opublikowanej w sierpniu 2023, przygotowana zostanie projekcja określająca spodziewaną liczbę pracowników (realne zasoby pracy) w wieku 50+K/55+M w perspektywie roku 2035.
Wyniki przeprowadzonych analiz i badań pierwotnych zostaną zaprezentowane podczas konferencji krajowych i zagranicznych oraz zorganizowanej na zakończenie projektu konferencji on-line podsumowującej całość projektu oraz policy-briefs.
-
WYKWALIFIKOWANI PRACOWNICY Z UKRAINY NA POLSKIM RYNKU PRACY.
POTENCJAŁ I MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIACelem projektu badawczego pt. „Wykwalifikowani pracownicy z Ukrainy na polskim rynku pracy. Potencjał i możliwości zatrudnienia” jest szczegółowe przeanalizowanie sytuacji zawodowej obywateli ukraińskich mieszkających w Polsce. W szczególności, analiza obejmować będzie sektory zatrudnienia przybyszów z Ukrainy oraz rodzaj wykonywanych przez nich zawodów w odniesieniu do posiadanych kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Poszukiwane będą powody braku pracy, motywacje podjęcia zatrudnienia i zmiany miejsca pracy oraz plany związane z powrotem do swojego kraju po zakończeniu działań wojennych. Ważnym elementem będzie także gotowość polskich pracodawców do zatrudniania pracowników cudzoziemskich, sektory polskiej gospodarki mogące wykorzystać potencjał ukraińskiej siły roboczej oraz oczekiwania i wymogi stawiane przy podejmowaniu zatrudnienia. Przeanalizowane zostaną także możliwości stworzenia optymalnych rozwiązań służących aktywności zawodowej osobom z Ukrainy bez szkód dla polskich pracowników, zwłaszcza tych najbardziej zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy, jak chociażby: młodych bez stażu pracy, starszych w kategorii wiekowej 50+, a w szczególności 60+, powracających z urlopów macierzyńskich/wychowawczych i niepełnosprawnych.
Projekt obejmuje swoim zasięgiem zarówno imigrantów ekonomicznych z Ukrainy, jak i tych, którzy przyjechali do Polski po rozpoczęciu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego w lutym 2022 roku. W ramach realizowanego projektu przewidziane jest przeprowadzenie badań empirycznych, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Badania będą przeprowadzane w pięciu miastach Polski, zamieszkiwanych przez znaczącą liczebnie ludność z Ukrainy: Gdańsk, Kraków, Łódź, Warszawa i Wrocław. W ramach projektu, przeanalizowane zostaną także dostępne dane statystyczne (GUS, Straż Graniczna, Eurostat, urzędy pracy) oraz przestudiowana będzie literatura przedmiotu z zakresu ekonomii, socjologii, polityki i prawa.
- Przygotowanie materiałów do nowej klasyfikacji zawodów i specjalności (KZiS) na potrzeby rynku pracy
Termin realizacji: prace realizowane będą do listopada 2020 r.
Zespół realizujący: zespół ekspertów IPiSS, którego koordynatorem jest Maciej Gruza
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych na zlecenie Departamenty Rynku Pracy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizuje projekt “Przygotowanie materiałów do nowej klasyfikacji zawodów i specjalności (KZiS) na potrzeby rynku pracy”.
Celem projektu jest przygotowanie rekomendacji dotyczących zmian w klasyfikacji zawodów pozwalających na lepsze dopasowanie dokumentu do sytuacji na rynku pracy oraz do celów wspierania polityk rozwojowych realizowanych w Polsce. W ramach projektu przeprowadzone zostaną badania oczekiwań w zakresie dostosowania klasyfikacji do potrzeb resortów i instytucji centralnych, organizacji związkowych, branżowych i pracodawców, instytucji edukacyjnych, publicznych służb zatrudnienia oraz innych interesariuszy dokumentu.
Przeprowadzone zostanie też mapowanie europejskiej klasyfikacji ESCO i KZiS, którego celem będzie między innymi wdrożenie polityk europejskich oraz uzupełnienie polskiej klasyfikacji o zawody rozwojowe funkcjonujące na europejskim rynku pracy. - Nowy model współpracy instytucji zatrudnienia socjalnego – projekt realizowany przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w partnerstwie z Sylpo System sp. z o. o. z Lublina (lider projektu), Janowskim Stowarzyszeniem Niesienia Pomocy „Humanus” i Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Chełmie. Projekt jest realizowany w ramach Osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działania 2.5 Skuteczna pomoc społeczna, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Termin realizacji projektu: czerwiec 2018 r. – 31 października 2021 r.
- System prognozowania polskiego rynku pracy. Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa: II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie: 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy. Projekt jest realizowany przez konsorcjum: Instytut Badań Strukturalnych, Uniwersytet Łódzki oraz Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Czas realizacji: luty 2018 r. — listopad 2021 r.